"Tiap-tiap hari mak buat sup, sedaplah Pakcik.."

"Tiap-tiap hari mak buat sup, sedaplah Pakcik.."

Aku bertanya kepada emaknya macam mana dia lakukan hinggakan sup itu boleh tahan sampai satu minggu? Dia memberitahu padaku bahawa pada hari pertama dia merebus tulang itu,dia telah berpesan kepada anak-anaknya agar tidak membuangkan tulang yang telah dimakan. Dia kutip semula semua tulang-tulang itu dan merebusnya semula untuk dimakan pada hari berikutnya. Itulah yang dia lakukan setiap hari. Dia berkata

"Kalau tidak dapat makan isi, hirup air rebusan tulang pun dah lebih dari cukup untuk anak-anak saya. Dia orang suka sangat."
Aku bertanya lagi "Upah menoreh berapa makcik dapat?"
"Cuma RM3.00 sehari."
"Ayahnya bekerja macam mana"
"Kalau dia dapat ikan itulah yang dibuat lauk setiap hari."

Baca lebih lanjut DISINI





NotaKaki://aM pun pernah merasa susah gak.tapi, tak pernah sampai ke tahap ni. apa salahnya kita bersyukur apa yang kita ada dan saling membantu mereka yang memerlukan. betul tak?




Comments

imanshah said…
Hurm setiap orang punyai kesusahan yang berbeda antara satu sama lai
jesteru itu,
kita sebagai manusia
yang punya susah senang
harus bijak berfikir dan bersyukur atas apa yg ada.wah!
hehe...eh,jgn lupa mai bace cite jen lak..huhu..
giler la depa nih..
otak terrorist sgt!
cuba la pk secara bhemah..
patut la negara kacau bilau..
yg org ke-3 plak xsensitif dgn isu semasa..
lagi la menjernihkan keadaan..
sabar jela..

Popular Posts