Ketidaksempurnaan



"mana ada orang yang sempurna didunia ini!"


yeah! itu yang sering diungkapkan oleh hampir kebanyakan, eh! boleh cakap semua akan cakap benda yang sama seperti diatas. kerana apa? mereka yang yakin tiada yang sempurna melainkan Yang Berkuasa.


okeh, bincangkan mengenai hal kita sebagai manusia ni pula.


memang susah atau kata lain, tidak akan sekali menjadi sesempurna pokok strawberi yang tumbuh cantik diatas bukit fraser. atau sesempurna monumen Taj Mahal yang dicipta sempurna buat Mumtaznya.


tapi, manusia tetap berusaha untuk menjadi sempurna kerana apa? ya! mari kita bincangkan bersama. ahaks!


manusia sering mengejar kesempurnaan tanpa menyedari kekurangan diri mereka. maksud aM bukan suruh putus asa atau give up segala. tidak! tapi, kesempurnaan seseorang itu haruslah seiring dengan usaha berasakan panduan yang betul.


ada yang gelak bila lelaki tak cukup wanitanya, yang sedang sibuk menghisap rokok ditepi jalan, sambil melambai-lambai manja ke arah mereka. (aM kekadang gelak sebab aksi mereka. bukan fizikal mereka!) hahah


Sengal kepala bila fikirkan mereka yang menggelakkan orang lain itu tiada perikemanusiaan ke? pening kejap memikirkannya.


ada orang kata, itu disebabkan gen.

mengikut sains, setiap manusia punya dua jenis gen dalam diri.

gen lelaki dan gen perempuan.


ketidaksempunaan mungkin disebabkan terlebih gen nya yang mana satu?hahaha fikir-fikirkanlah.


Terfikir macam mana nak kurangkan yang terlebih tu? jawapannya, haha! banyak la kaw!

namun, ada yang berkata "itu silap dia! siapa suruh bergaul dengan orang-orang macam tu?" fcuk gilakan statement tu.


kadang-kala memang seseorang itu dilahirkan sebegitu. apa yang kita perlu lakukan, bimbing dan didik sebenar-benarnya. bukan menhanjeng segala.


sangat tak profesional.haha (pro ke aM?)


salah satu sebab, mereka yang dikategorikan dalam 'sempurna' suka menghanjeng yang kurangsempurna ini kerana mereka ini tidak merasai lagi ketidaksempurnaan macam mana perasaannya. haha.(pening kaw nak faham!)


itulah, bila mana ada mereka menggelakan kerana ketidaksempurnaan orang lain, mereka yang kurang sempurna menggelakan mereka balik kerana mereka sama. haish.. dunia, tak pernah rasa gembira untuk hidup bersama ni kan?






NotaKaki:apa yang tersirat disebalik ketidaksempurnaan seseorang? renung-renungkan dan selamat beramal





Comments

mell aziz said…
mari bang.. murah jer ni taw...~ aummm..~! huhu
mohdikram said…
mell..betol la. aku terkena mengenai ketidaksempurnaan tu.tnsion jap!
razzi@ajeet said…
menarik dan tertarik nak kongsi pendapat..

1-ada antara mereka yang fizikalnya mmg lembut sedari kecil.
2-ada antara mereka yang lembut dan berlagak lagi lembut supaya mendapat perhatian

isu2 ni sebenarnya susah nak dirungkai, dimana, siapa silapnya jgn lah semudah ABC menyalahkan sesiapa.. setiap insan ada sejarah mengapa n kenapa dirinya berdiri sebegitu.. biasanya mereka dipulau dari golongan kawan2 yang kunonya lurus.. cuma bersama insan2 yang sehati saja rasa selamat.. jadi jgn salahkan kawan2 yer..
btw yang lurus kononyer tue selurus pembaris rotan ke?? atau lurus mcm tali tape boleh flexible... tengok keliling anda betul2 bilang ngan jari sape yang betul2 lurus???
mohdikram said…
razzi...betul.setuju! lebih prihatin sesama insan kunci kebahagiaan.
Arm...
Nak gelak
CX ley imagine Arm yang cumel ni jadi macam tu
Fitam~
AkU said…
mencari kesempurnaan menyebabkan ketidak sempurnaan itu semakin bertambah..tetibe lak..
hmmm..~~
ikanbilis said…
interesting topic... lame tak kunjung sini Am =)

Popular Posts